torsdag 8 januari 2015

2014 - The final chapter!

Tänkte skriva ett sista inlägg med "bästa-lista" från 2014, nämligen konserter.
Precis som med skivor så har det varit ett mycket bra år för konserter med många riktigt, riktigt bra spelningar. De små klubbspelningarna är som vanligt överlägsna stora arenaspelningar och faktum är att jag inte besökte en enda "stor" spelning under hela 2014. En dag på Sweden Rock Festival var det närmaste jag kom en "stor konsert" förra året och det räknas knappast.

Men snabbt över till konserterna nu! Jag skriver inget längre om banden eller konserterna eftersom de flesta redan är recenserade ändå. Det här är bara en lista jag vill få ut ur systemet så att jag kan gå vidare sen...


1. WOLF - Societen, Varberg, 20 december.
Årets sista konsert blev också den bästa. Eller sista och sista förresten - Sister Sin spelade ju efter Wolf, så rent teoretiskt var detta årets näst sista konsert för min del. Detta är dock av akademiskt intresse, ty sällan har väl en konsert varit så emotsedd och samtidigt överträffat alla förväntningar. 

*********************************************************************************


2. IN SOLITUDE, Babel, Malmö, 2 oktober.
En kulen höstdag är det skönt att värma sig med In Solitudes smäckra toner. De vinner vinner tävlingen "mest headbangande band" med hästlängder. De måste proppa i sig kopiösa mängder med Treo både före och efter sina spelningar.

*********************************************************************************


3. BLOOD CEREMONY, Loppen, Köpenhamn, 16 maj.
Utan tvekan årets stora positiva överraskning. Jag har hade hört deras skivor och tyckt de var ganska bra. Inga mästerverk, men bra. En del riktigt bra låtar till och med. Men om sanningen ska fram besökte jag konserten först och främst för ännu en chans att se Spiders som var förband. Men järnspikar, live lyfte låtarna till nya höjder. Ett extra plus också för den fullkomligt galne trummisen!

*********************************************************************************

 

4. UNCLE ACID AND THE DEADBEATS, Babel, Malmö, 26 mars.
Hett emotsedda av en månghövdad publik och de gjorde ingen besviken. Nu gick jag i och för sig inte runt och frågade alla om det var någon som var besviken, men de jag pratade med - och de jag hörde prata om konserten - var riktigt nöjda. Det var jag också. 

*********************************************************************************


5. SPIDERS, Babel, Malmö, 6 december.
Spiders måste vara ett av Sveriges bästa liveband för närvarande! Sångerskan Ann-Sofie Hoyles har alltid haft en bra röst, men på senare tid har hon dessutom växt ut till en betydligt mer bekväm frontfigur än för några år sen. Tyvärr saknas basisten Matteo, som med sin inlevelse och svängiga stil bidrog starkt till liveupplevelsen. Ersättaren Olle Griphammar är inte riktigt på den nivån än, men det kommer säkert.

*********************************************************************************


6. SISTER SIN, Societen, Varberg, 20 december.
Den enda som kan utmana herrarna i In Solitude i headbanging är damen i Sister Sin. Som jag skrev i recensionen av konserten så headbangar hon nästintill konstant den tid hon inte sjunger. Övriga medlemmar gör sitt bästa för att hänga med, men hamnar hopplöst i skymundan av energiknippet vid mikrofonen.

*********************************************************************************


7. DEAD LORD, Loppen, Köpenhamn, 21 augusti.
Ett band som fullkomligt utstrålar spelglädje (där kom det) och trivsel på scen. Hakim Krim och hans manskap gör ingen besviken när de fläskar på med sin härligt Thin Lizzy-inspirerade hårdrock.

*********************************************************************************


MADAM X - Sweden Stage, Sweden Rock Festival, 6 juni.
Det får bli en utomhusspelning också här på listan. Inte för att det är just en utomhusspelning, utan för att den var så fruktansvärt bra. Jag såg fram emot att få se de gamla hjältarna för första gången och det var med skräckblandad förtjusning jag ställde mig framför scenen. Många är banden som med sin storhetstid 30 år bakom sig som återförenats tack vare feta kontrakt och sånt blir sällan bra. Madam X visade inga som helst sådana tendenser. Tvärtom! De tyckte själv att spelningen blev så lyckad att återföreningen höll i sig och någon gång under 2015 kommer de med sin första platta sedan "We reserve the right" (1984) som förresten spelades i sin helhet.

*********************************************************************************
Sådärja, det var det hela när det gäller konserter. Jag kan väl i och för sig tillägga ett par observationer.
1. Många spelningar på Babel i Malmö och Loppen i Köpenhamn, men nästan inga av intresse för min del på anrika gamla KB. En av få konserter jag hade biljett till på KB (Gamma Ray / Rhapsody Of Fire) ställdes in på grund av Kais halsproblem.

2. Det var ovanligt många lyckade huvudband/förband-kombos i år. Dead Lord hade Noctum som öppnade för sig, Sister Sin och Wolf delade för- och huvudband under två kvällar, Blood Ceremony hade med sig Spiders på Loppen, In Solitude hade med sig överraskningsbandet Beastmilk och till och med på Sweden Rock spelade två av mina på förhand mest emotsedda band bara med någon timmes mellanrum - Madam X och Powerwolf!
Den kombo som jag såg fram mest emot blev dock aldrig av - The Oath skulle ha varit förband åt Uncle Acid, men de splittrades som bekant innan. Mycket surt att ha missat dem!

3. 2014 blev första året sen 2010 som jag inte såg Ghost en enda gång. Det var nära att jag skulle hinna till Liseberg och se deras sista spelning innan uppehållet, men jag orkade helt enkelt inte efter en lång dags färd hem från skivmässan i Solna som varit samma dag.

4. Jag vill ännu en gång passa på att pusha lite extra för det relativt nya skånska bandet Royal Ruckus. Det blev ett flertal konserter med dem även 2014 och roligast av allt var nog att de släppte sin musik på fysiska skivor i år. Två stycken, närmare bestämt och fantasifullt döpta till "Royal Ruckus 1" och "Royal Ruckus 2". Det rör sig om silverpressade skivor i enkla pappfodral i en total upplaga om 100 ex vardera och de är mycket väl värda att köpa. Såvitt jag vet säljs de endast på bandets spelningar.

Nu lovar jag att släppa 2014 för att medelst högburet hufvud med synnerligen bestämda steg marschera raka vägen in i 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar