onsdag 23 december 2015

Enforcer - Live by fire. Sjukt fet box!

Enforcer blir bara bättre och bättre för varje skiva och deras senaste studioplatta "From beyond" är utan tvekan en av årets bästa. Därför är det lite trist att båda konserterna som den här boxen innehåller är inspelade 2013, alltså nästan två år tidigare. Lite trist och mycket märkligt att man väljer att släppa så pass gamla spelningar på skiva nu, men det är alltjag har att invända på den negativa sidan. Eller nästan förresten, det finns en sak till som jag kommer till alldeles strax.


Just den här utgåvan i box-version gjordes i 500 exemplar och såldes endast via Nuclear Blast postorder. Till min stora förvåning sålde den slut enbart på förhandsbokningar och när datumet för släppet väl kom så var den alltså redan slutsåld. Lite överraskande som sagt, eftersom 500 exemplar ändå är ganska mycket och den släpps ju även som CD/DVD, vinyl och säkert även som download och annat modernt. Imponerande.

Nu till själva innehållet och givetvis är musiken det huvudsakliga och här bjuds vi på två olika inspelningar. Den första är inspelad i Aten i januari 2013 och den kommer i full version på CD och i något nerklippt version på LP. 
Boxen innehåller även den i sig begränsade utgåvan med CD och DVD i utvikbart digipak och då får du dessutom en professionellt TV-inspelad konsert från Tokyo i oktober samma år.
Både LP och CD/DVD finns givetvis även att köpa separat så du behöver inte leta efter den här boxen för att hitta dem.


Men om vi nu ändå fortsätter att prata om just det här släppet så är själva boxen stor som en LP skiva och ganska tjock och innehållet är inget annat än rent godis!
Här finns LP-versionen av konserten i blå vinyl och den färgen finns bara att få i den här boxen. Den nyss nämnda begränsade CD/DVD-utgåvan finns som sagt också med här och likaså en stor poster med omslagsmotivet. Som om inte det vore nog så medföljer även en 10" vinylsingel med tre nya låtar, ett individuellt numrerat äkthetsintyg samt en 48-sidig bok med massor av intressanta bilder från bandets första tio år.
Underbart!


Om jag nu ska återkomma till det negativa så stör det mig att DVD-konserten är ganska dåligt dubbad, eller snarare synkad. Troligen (med 99 % säkerhet) har bandet valt att rätta till eventuella missar i konsertupptagningen och det säger jag inget om. Som Paul Stanley brukar säga: "Det finns ingen anledning för oss att låta ljudet av en tappad gitarr vara med bara för att det äkta". Jag håller med till 100 % och har inget emot att saker och ting fixas till och förbättras i studio i efterhand.


Dock bör det göras med finess och här blir det uppenbart ganska ofta att sångaren sjunger trots att han har huvudet bortvänt från micken och just sådana saker kan störa mig något alldeles fruktansvärt. Det funkar som sagt om man lyssnar på en CD, men när man ser konserten på TV så vill man att det åtminstone ska se äkta ut, även om det inte är det till 100 %. Missförstå mig inte, jag gillar det jag ser och både öset och spelglädjen och publikrespnsen lyser igenom på ett riktigt bra sätt. Men jag kan ändå inte komma runt dubben/synken och njuta fullt ut.

På den andra konserten, den på CD och LP alltså, går ju sådant av förklarliga skäl inte att lägga märke till - och således heller inte att reta sig på - och då blir det mycket mer njutbart i sinnet. Riktigt bra!


Något som också var riktigt, RIKTIGT snyggt var den medföljande boken där livebilder, promobilder, konsertaffischer och annat visas upp i kronologisk ordning. Speciellt turnébilderna på bandet utanför scen är roliga att se. Som till exempel när de poserar på en amerikansk landsväg med "turnébussen" (en van med släp) och en massa öde landskap i bakgrunden. Av bara den bilden får man en känsla av att nästan själv vara med i sällskapet och kan tänka sig in i hur det är att vara ett kompisgäng som kör runt i det stora landet i väst och spelar. Det finns något romantisk i det, samtidigt som det vittnar om ett riktigt hårt slit att köra från ställe till ställe i en liten van.
Bilden på bandet där de står och käkar i ett sunkigt litet kök i Holland är en annan höjdare.
Sen finns det ju ett gäng bra bilder på bandet på scen också, men de två nämnda bilderna är de jag minns bäst, eftersom de ger en bild av bandet som man vanligtvis inte ser.


På det hela taget så är jag riktigt nöjd och glad över att jag efter mycket velande till slut bestämde mig för att köpa den här boxen. Från början hade jag egentligen tänk att köpa den "bara för att ha den" och hade ingen tanke på att öppna plasten. Oturligt nog så hade plasten spruckit längs hela den ena sidan och eftersom boxen var slutsåld så orkade jag inte hålla på att munhuggas med Nuclear Blast heller utan öppnade den alltså, vilket jag faktiskt inte ångrar!
Den är värd varenda krona och även om den som sagt är slutsåld hos Nuclear Blast så går den säkert att hitta på någon auktionssida nära dig så småningom. Nypriset var ca 400 kronor och hittar du den till ett pris inte alltför mycket över det så tycker jag definitivt att du ska slå till.


Jag tänkte avsluta det här inlägget med att göra reklam för ett framtida inlägg som kommer att handla om skivbutiken Record Heaven i Malmö, vid tiden då den var en fysisk butik. Den affären gjorde ett stort intryck på mig och i stort sett alla som lyssnade på hårdrock och hade ett uns av samlarinstinkt i sig. Åtminstone alla i min bekantskapskrets och jag förmodar att de flesta som bodde i närheten av affären kände likadant. Det blir en personlig hyllning skriven utifrån egna minnesbilder av, i mitt tycke, tidernas bästa skivaffär.

Jag hoppas kunna skriva och publicera inlägget någon gång runt jul eller nyår. Den som lever får se. Såvida man inte heter Stevie Wonder. Då får man bara leva.
Vi avslutar med ett par fotografier ur några av Record Heavens smått legendariska skivlistor.
Läs, minns och återkom om en vecka eller två...

 Några Iron Maiden-skivor man inte ser så ofta.

 Första Kiss-plattan från 1974 som testpress hittar man inte var dag.

 Fyra klassiska LP i ett unikt promo-set.

Några roliga AC/DC-plattor.

Vi avslutar resan i Record Heavens gamla skivlistor för den här gången med två udda Deep Purple.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar