måndag 21 december 2015

Black Trip + Dead Lord - olika trots likheterna!

Det är något med de båda banden Dead Lord och Black Trip som gör att jag nästan ser dem som tvillingband. Bortsett från det faktum att båda banden är svenska så finns det en hel del som sammanbinder dem, i alla fall på ytan. Båda släppte sina debutplattor 2013, de delade en singel 2014 (se tidigare inlägg), deras nya skivor släpptes med en veckas mellanrum tidigare i år och som om inte det vore nog så hade Dead Lords sångare på sig en Black Trip-t-shirt när en av deras konserter TV-filmades 2014. Inte illa!

Hakim Krim på tysk TV i sin Black Trip-tröja!

Sedan jag skrev om det första släppet av denna singel (se länk i första stycket) så har High Roller Records hunnit med att 
ge ut singeln i 500 exemplar till. 250 ex vardera i lila eller svart vinyl.

Om det inte räcker med likheter där så kan jag hänvisa till den tyska tidningen "Deaf Forever" nummer 7 där närheten mellan banden blir sjukligt uppenbar. Redan på omslaget så står bandnamnen tätt ihop, inne i tidningen är artiklarna om banden direkt efter varandra och på redaktionens topplisa över de senaste månadernas bästa skivor så ligger banden etta och tvåa!
Går man ner på mikronivå och granskar de olika skribenternas listor så ser man även där ligger banden ofta direkt efter varandra, men där får ni helt enkelt ta mig på mitt ord!

De båda banden trängs om utrymmet på omslaget...

...och inne i tidningen slår de också följe...

...precis som skribenternas topplista! Imponerande läsning. Notera Ghost på delad åttondeplats.

Skrapar man lite djupare så inser man dock att banden trots allt inte är speciellt lika varandra. Snarare kompletterar de varandra på ett ypperligt sätt och man tröttnar inte på dem även om man skulle spela deras två senaste skivor i sträck efter varandra i fyra timmars tid. Ja, det var precis vad jag gjorde för någon månad sen när jag satt och slängde filer och rengjorde datorns hårddisk från en massa överflödigt bråte. Allt som allt tog det ca fyra timmar och det var dessa två plattor jag hade igång och som avlöste varandra. Jag tröttnade inte på en enda låt, utan snarare ville jag höra mer, vilket ju alltid är ett bra tecken.

 Även på tyska tyska tidningen Rock Hards framsida trängdes de...

...och samma sak i deras topplista, men här låg de några steg lägre.

Om vi börjar i alfabetisk oordning med Dead Lord så tyckte jag att deras debutskiva - även om den var riktigt bra - lät lite väl mycket som en Thin Lizzy-kopia. Det lät som skivan Thin Lizzy hade spelat in 1978 men aldrig släppt, typ.
Jag ska försöka sluta skriva Thin Lizzy nu och på den nya skivan "Heads held high" finns förvisso referenserna till nyss nämnda grupp kvar, men de är inte på långa vägar lika påtagliga. Det är främst gitarrkompet och trumspelet i själva verserna som minner om Phil Lynotts band.

Som ofta är fallet så är det sångaren man lägger märke till först. Ibland på gott och ibland på ont, men i Dead Lords fall är det definitivt på gott då Hakim Krim har en mycket uttrycksfull röst som skiljer sig från mängden och som sticker ut på ett positivt sätt.
Även gitarristen Olle Hedenström utmärker sig på ett positivt sätt med ett flertal mycket minnesvärda gitarrsolon, ibland i rena dueller med nyss nämnde Hakim. Mycket underhållande och bra!
Basisten och trummisen sköter sitt utan att sticka ut, vilket till stor del förmodligen kan förklaras med att mitt intresse för bas och trummor är begränsat. De kompletterar på ett utmärkt sätt.

Dead Lord

Skivan har spelats flitigt och jag har inte tröttnat än. Det vi bjuds på är välspelad och välproducerad gitarrdriven hårdrock med fokus på melodi. Möjligen mattas farten en aning med låtarna 4-6 och drar ner betyget ett snäpp, men det är ju å andra sidan ytterst få skivor som håller genuint hög klass rakt igenom. Det ska också nämnas att bara för att tempot mattas och jag tycker att låtarna blir lite segare, så betyder det inte att låtarna är dåliga. Bara lite sämre än de andra på plattan, men samtidigt betydligt bättre än det mesta annat som släpps.
Jag vill även passa på att ge stort beröm till det coola omslaget!

Dead Lords senaste skiva "Heads held high". 
Här är High Roller Records egen upplaga, 200 exemplar i klar vinyl + poster & textblad.

Min absoluta favorit på skivan är den annorlunda "The bold move" som börjar väldigt lugnt och långsamt ökar för att komma upp i ett vansinnigt gitarrtempo innan den tvärt och abrupt återgår till det lugna tempot och slutar på samma sätt som den började. Oväntat och enastående vackert! Sannerligen "a bold move".
Även "Ruins" är en låt som jag vill lyfta fram. Samma sak här, det är det vackra gitarrspelet, solona och senare det gemensamma solot som gör mig nästan tårögd. 
Klicka på länkarna nedan så får ni se låtarna live där Hakim förresten har ovan nämnda Black Trip t-shirt på sig!

7,5/10

Rekommenderad lyssning:



Black Trip

Nu går vi raskt vidare till det andra bandet för dagen: Black Trip och deras "Shadowline".
Här är det betydligt mer fartfyllt och rifforienterat. Jag kommer att tänka på årtalet 1980 och anledningen är att skivan till stor del låter som en hybrid av två av de bästa skivorna som kom det året: Thin Lizzys "Chinatown" och Iron Maidens debutplatta. Den har drivet och energin från "Iron Maiden", medan man plockat känslan för melodi och gitarrkomp från "Chinatown".
Till och med själva ljudbilden låter som en kombination av dessa plattor. Det är välproducerat, men låter ändå rått och opolerat på något sätt. 

Om Dead Lord är 30/70 i förhållandet heavy metal/hårdrock, så är siffrorna de omvända för Black Trip. Det är mer fart överlag och sångaren Joseph Tholl har ett riv i rösten som passar perfekt för den här typen av musik. Kanske förloras en del av den själfullhet som kan höras hos Dead Lord, men å andra sidan låter detta mer som klassisk metal-sångare, vilket är ytterligare en skillnad mellan de på ytan ganska lika banden.

Black Trips senaste skiva "Shadowline". Orange spräcklig vinyl.

Har ni hittat den här obskyra bloggen så är jag övertygad om att ni känner till alla turer med bandmedlemmar och vilka andra band de är med i och tidigare varit med i. Det är en riktig härva som jag inte tänker ta upp här, men vi kan konstatera att - trots att "Shadowline" bara är bandets andra fullängdare - så har medlemmarna var för sig hunnit med betydligt mer än så.
De kan utan tvekan sitt hantverk och är nästan vad man kan kalla en supergrupp inom sin genre.
Att de är rutinerade märks på både låtskrivande och framförande. Det låter kvalitet lång väg.
Precis som i fallet med Dead Lord så vill jag även skjuta in att jag gillar omslaget väldigt mycket. Klassiskt i all sin enkelhet!

Black Trip live på Biljardkompaniet i Kristianstad den 22 maj, 2015.

Jag hade glädjen att se bandet inför en sorgligt fåhövdad publik på Biljardkompaniet i Kristianstad i maj i år där de gjorde en synnerligen stabil spelning och har ni möjlighet så är mitt råd att se bandet. Det rådet gäller förstås även Dead Lord och med tanke på att de verkar ha så mycket gemensamt så vore ju en gemensam turné något att sukta efter.

8/10

Rekommenderad lyssning:


Vad är det här för nåt? Är det månne en fingervisning om vad som kan komma att dyka upp här på 
bloggen inom de närmaste veckorna? 
Spänningen är olidlig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar