onsdag 20 juni 2012

Skogen Binner - Pundarvarning

Singeln "Pundarvarning" med gruppen Skogen Brinner släpptes i en första upplaga på 300 ex. Efter några veckor hade upplagan tagit slut och singeln gick inte längre att beställa. Som tur var så hade jag redan försäkrat mig om ett ex. Eller rättare sagt tre...
Någon månad går och rätt vad det är så går singeln återigen att beställa. "Ny upplaga" stod det bara, men omslaget som syns på bilden ser identiskt ut med förstaupplagan. Sådant irriterar mig! Är det en ny upplaga så bör detta tydligt framgå genom smärre ändringar i utförandet! Som sagt var så irriterade det mig att man inte kunde se skillnad på de olika upplagorna. Denna irritation lade sig dock ganska omgående när jag efter en tid fick lägga mina giriga vantar även på andraupplagan, ty det finns en del ganska avgörande skillnader:

1. Originalet har ett omslag som bara är vikt runt singel, medan återutgåvan har ett "helt" omslag, med öppning åt höger.
2. Med båda upplagorna följer det med ett vikt blad med texter till båda låtarna. På första upplagan är texten röd, på den andra blå.
3. Färgen på etiketten skiljer sig en aning i nyans, men detta kan förstås vara svårt att se om man bara har den ena upplagan att hänvisa till. På bilden nedan syns skillnaden.

Nytrycket till vänster, originalet till höger.



Förstaupplagans omslag är bara vikt runt skivan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar