tisdag 12 juni 2012

Air Raid, nytt spännande band på skiva!

Jag snubblade över bandet Air Raid och låten "When the sky turns red" på myspace i slutet av förra året. Det lät riktigt bra och jag började leta febrilet efter något släpp med gruppen, men det närmsta jag kom var att en release var "på gång". Några månader gick och jag såg en liten artikel om bandet i Close-Ups "Swedish Metal"-special och återigen började jag söka efter något släpp. Återigen var det en skiva "på gång", men den här gången la jag in sidan bland mina favoriter och rätt vad det var så gick det att beställa den vilket jag gjorde direkt. Någon vecka senare dök skivan upp i brevlådan och det visade sig vara en begränsad upplaga, handnumrerad till 500 exemplar vilket alltid är ett litet plus i min bok.

Musikaliskt tillför gruppen inget nytt, men vad gör det? Huvudsaken är att man gör något som låter bra och att det man gör kommer från hjärtat, vilket detta onekligen gör.
Vi bjuds på sammanlagt sju låtar på denna mini-CD, varav två är demos. Det är välspelat, bra producerat och en genomarbetad booklet med texter. Häftet luktar förresten likadant som Lost Horizons debutplatta "Awakening the world", om ni minns den? Tjock och glansig fram- och baksida som luktar gammal vinylskiva!

Nämnda "When the sky turns red" tycker jag är skivans bästa låt, men det kan bero på att det är den låt som jag är mest bekant med. Alla låtar är bra metal av klassiskt snitt, tänk 30 % Iron Maiden korsat med 70 % Accept och med en lite mindre raspig Udo vid micken så har ni ungefär ljudbilden.
Gillar du nyss nämnda grupper och dessutom är nyfiken på lite nya, svenska grupper så tycker jag att ni ska förpassa er webläsare till http://stormspell.bigcartel.com/ och beställa. $7.99 + frakt blir runt 80 spänn och det är plattan - och Air Raid - helt klart värd!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar