fredag 26 juni 2015

Mötley Crüe på Olympen i Lund 1986.

Idag tänkte jag bjuda på en flashback till 1986. Den 25 februari närmare bestämt. 
Platsen: Olympen i Lund. 
På scen: Mötley Crüe ute på sin "Theatre of pain"-turné.

Jag ber om ursäkt för att bilderna är av undermålig kvalitet. Det var strikt olagligt att smuggla in kameror i konserthallarna på den tiden och flera gånger, bl a Kiss och Dio, togs min billiga, platta kamera i beslag av vakterna i entrén. Jag minns inte vad det var för kamera, men den såg ut ungefär så här:


Något jag däremot minns är att det alltid var lika besvärligt att få tillbaka kameran efter konserten, ungefär som att vakterna gjorde allting extra tidskrävande bara för att man skulle tröttna och lämna kameran hemma nästa gång.
Deras taktik funkade, för de här bilderna är faktiskt de enda som jag tog på spelningar på hela 80-talet!

Så en dålig kamera i ett skakigt publikhav med dålig belysning är en av orsakerna till att bilderna är av kass kvalitet. En annan orsak är givetvis att jag bara fotograferat av de små bilderna här. Jag har tyvärr ingen scanner, för i så fall hade bilderna förstås blivit bättre och allra bäst hade det ju varit med en negativscanner. Skaffar jag en sådan i framtiden så är dessa bilderna de första jag kommer att scanna in och då kommer det i så fall en uppgradering av bilderna här. Det är ett löfte!

Här och nu får ni dock hålla till godo med följande tidsdokument!








 Tommy klinkar på sitt piano under "Home sweet home". Ni ser honom långt där bak i den suddiga fjärran. Som tur är så finns det annat att titta på...



På den tiden hade jag alltid dille på att köpa poster, turnébok och halsduk på alla de spelningar jag såg. Turnéboken ligger tyvärr nerpackad så den har jag ingen bild på. Postern är en riktigt stor baddare som jag givetvis glömde att ta måtten på när jag fotograferade den. Gissningsvis ca 100 x 150 cm. Komplett med datumlapp och allting. I och för sig står det på affischen att de spelade i Lund den 25:e februari, så vad jag skulle sätta den där för har jag faktiskt ingen aning om. 

Märkligt nog så köpte jag nästan aldrig någon turnétröja. Jag minns inte varför, men pengar spelade nog in i bilden och poster, bok och halsduk gick alltid före. 
Lite oflyt får man säga, för hade jag köpt en turnétröja i stället på alla konserter på 80-talet och sålt dem idag så hade jag nästan kunnat dra mig tillbaka och levt gott på slantarna. Jaja, det är ingen att sitta här och gräma sig och vara bitter.
Det har man hela ålderdomen på sig att göra!

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Var själv på konserten.

    SvaraRadera
  2. Grymma bilder. Tänk att det är 35 år sedan. Fan vad jag saknar den stora turnépostern, hade själv två stycken men dessa och en massa andra posters försvann i en flytt. Skulle betala bra för den om du har den kvar :)

    SvaraRadera