torsdag 7 augusti 2014

Gott & blandat!

VAMPIRE tillhör inte toppskiktet av mina favoriter, även om deras "death-thrash" kan kännas lite uppfriskande i små doser. En hel skiva, kort som den må vara, står jag dock inte ut med. Däremot är jag alltid svag för snyggt förpackade produkter i små upplagor, gärna uppburen av en viss hype. I det avseendet passar Vampire perfekt in i mallen.
Tyvärr missade jag första upplagan av deras LP, den som kom med ett tygmärke och brun vinyl. Eller rättare sagt, jag struntade i den och tänkte att "den kan jag köpa senare". Men det kunde jag inte, ty den sålde slut synnerligen snabbt. Det misstaget tänkte jag inte göra om så när amerikanska divisionen av Century Media gav ut deras LP i begränsad upplaga på 100 exemplar i klar vinyl så högg jag direkt! Sjukt snygg är den, även om jag fortfarande grämer mig över att ha missat den bruna förstautgåvan...

Vampire - Vampire, Century Media 2014
LP, klar vinyl med poster, 100 exemplar

THE TOWER - Hic Abundant Leones (SWE)
I början av mars släppte ännu ett svenskt band sin debutskiva och ännu en gång är det ett litet mästerverk! Bad Omen Records är det som är ansvariga den här gången och det vi bjuds på låter som en psykedelisk bluesrock.
Jag får direkt associationer till The Doors, med stänk av 70-talshårdrock. Det låter riktigt bra!

Basen är hela tiden framträdande och driver musiken framåt med självklar säkerhet och de klara gitarriffen avlöser som oaser i den heltäckande ljudmattan. I bakgrunden håller trummorna det hela på plats samtidigt som den kompetente och tonsäkre sångaren svävar över alltihop och håller ihop alltsammans till en välljudande helhet och enhet.

De har även gjort en video till låten "Exile" och även om själva videon är riktigt cool, så är väl själva låten inte riktigt representativ för skivan som helhet, tycker jag. Jag skulle nog till och med kunna drista mig till att säga att just "Exile" skivans svagaste spår. Inte dålig, men svagast, som sagt. Lyssna hellre på "Wounds" på Soundcloud.

1970 släppte det okända bandet Josefus sin idag legendariska debutskiva. En originalpressning av den plattan får du idag hosta upp i runda slängar 8000 - 10 000 kr för i bra skick. Som tur är så finns den även utgiven på betydligt billigare CD, vilket är vad jag får hålla till godo med.
Varför berättar jag nu allt detta, undrar du säkert. Jo, för att ju mer jag tänker desto mer påminner The Tower som en blandning av tidigare nämnda The Doors och just Josefus. Med melodierna från The Doors och de långa utdragna instrumentalpartierna från Josefus, fast med en klarare och bättre produktion, bör kanske tilläggas. Ingen annanstans än i den nästan 12 minuter långa självbetitlade "The Tower" kommer dessa influenser bättre till uttryck.
Så bilden nedan kan tolkas som The Doors + Josefus = The Tower.
Årets hittills bästa platta!
BETYG: 8,5/10

The Tower - Hic abundant leones, Bad Omen Records 2013 (släppt 2014)
CD, LP i vit vinyl, 80 exemplar, endast såld via bolagets postorder.

Till sist ett litet tips.
Det relativt nya svenska bandet CC Company har nyss släppt sin andra singel "Red Baron" och återigen är det bolaget Bad Omen som ligger bakom. De ansvariga bakom bandet är inga mindre än Joseph Tholl (som till vardags även håller till i Enforcer och Black Trip), Tobias Lindqvist (Enforcer, ex-Dead Lord) och Jonkka Andersson (Tribulation).
Jag gillar att beskriva hur ett band låter genom att ta två mer kända kända grupper och säga att det låter som en korsning mellan dessa. I fallet med CC Company nöjer jag mig med att säga att de låter som en naturlig fortsättning på det Motörhead som 1984 gav oss klassikern "Killed by death". Hoppa 30 år framåt i tiden så har ni CC Company.


"World domination" låter ljusår bättre än deras första singel, "The Snake", som jag helt ärligt tyckte var något av en bagatell. Den nya singeln visar upp ett band som lagt mer tid på melodi, om är fortfarande skränigt och rått, och som satsat på att göra allt lite enklare. "Less is more" säger man ju, även om inte Yngwie håller med, så stämmer det åtminstone i fallet med CC Company.
Lycka till!

CC Company - Red Baron 7" (3 låtar) Bad Omen Records, 2014
Vit vinyl, 30 exemplar, endast såld via bolagets postorder
(Finns även 220 exemplar av solid röd vinyl och 220 exemplar av svart vinyl)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar