lördag 23 december 2023

Kiss, Alive! 1976. Ny, fet box!

Ännu en underbar bootlegbox med Kiss har anlänt. Den här gången är gången är det två spelningar från "Alive"-turnén som vädras och ges ut. Närmare bestämt Miami 21 mars 1976 och Philadelphia tre dagar senare. Ljudmässigt rör det sig om två bra publikinspelningar. Inte det bästa jag hört, men långt ifrån det värsta. Njutbart, helt klart.



Själva boxen har en outtake från den klassiska fotosessionen för "Alive", och den aktuella bilden är väldigt nära den officiella och kan inte ha tagits många sekunder innan eller efter nyss nämnda originalbild.

Lite dumt att baksidan av boxen listar turnéplanen och inte låtarna, eller ens vilka konserter, som ingår. Jag gillar informationen angående turnén, men på baksidan av en skiva eller en box så SKA det framgå vad boxen innehåller rent musikmässigt. Det är min åsikt. Kalla mig traditionalist eller fantasilös, men det står jag för.
Ja, såvida ni inte har något emot det förstås, för då ändrar jag mig givetvis direkt! Egen vilja är överskattat.

Bilden på baksidan är också lite speciell, då även den, precis som bilden på framsidan, är "nästan identisk" med bilden på originalskivan. Jag är lite osäker på om jag sett just denna tidigare, men helt vanlig är bilden inte. Roligt att de grävt fram den!

De två konserterna kommer utspridda över sammanlagt fyra bildskivor, en med varje medlem, som traditionen bjuder. Baksidorna av skivorna ser vid en snabb första anblick likadana ut, men skiljer sig åt såtillvida att det är olika bilder, men i övrigt går allt i samma design vilket ger en fin enhetskänsla. 

Även omslagen till skivorna fokuserar på just den enskilde medlemmen och har liknande baksidor, men här finns en kul liten detalj. Nämligen att första skivan från Miami och första skivan från Philadelphia har liknande design; två vertikala svartvita bildserier till höger och vänster samt en liggande färgbild från den aktuella "Alive"-sessionen, medan de skiva två från respektive spelning har två horisontella svartvita bildserier och en stående bild från samma session. 

Nu när jag ser vad jag skrivit så vet jag faktiskt inte om det verkligen är en så kul detalj. Mer bara en vanlig detalj, ganska långt ifrån att vara kul.

I övrigt innehåller boxen som vanligt lite extra lull-lull. Två reproduktioner av snygga turnéaffischer, samt fyra svartvita glasunderlägg och ett Kiss Army klistermärke.

Vidare har vi ett (tror jag) presskit med beskrivande text om bandet, ett blad i hårdpapp som gratulerar till att "Alive!" har sålt guld, ett promopapper från Casablanca med medlemmarna autografer och till sist en bild av de fyra handskrivna meddelanden från medlemmarna som fanns med i uppviket till originalskivan.


Det är samma lappar och samma meddelanden, men ändå inte en kopia rakt av, utan lapparna på den här bilden är tagna från auktionen där de fyra originallapparna auktionerades ut i april 2023 och slutade på $ 66 000. Kompletta med bruna åldersfläckar. Coolt att se!

Sen har vi givetvis den alltid lika hett emotsedda boken! 

Inte heller denna utgåva gör en besviken, även om det inte infinner sig någon riktig wow-känsla. Möjligen har man blivit bortskämd genom åren, för boken är ju definitivt inte dålig. Den är genomarbetad, har snygga bilder och texten är återgivningar recensioner från tiden. Mycket intressant egentligen, men som sagt så vill den där riktiga "wow"-känslan aldrig riktigt infinna sig.

Priset för en box ligger på runt 2200 kr (+ frakt), vilket till stor del kan skyllas på den svaga kronan vilken, jämfört med för några år sedan, tappat ca 30 % av värdet gentemot euron, och det är kännbart. Det är på gränsen att boxarna är värda sitt pris nu, men än så länge kan jag inte hålla mig ifrån dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar