måndag 9 februari 2015

Ur gömmorna 3 - Helloween Dr. Stein "pop-up pumpkin".

Det här en trevlig utgåva!
1988 släppte Helloween sin, enligt mig, bästa skiva: "Keeper of the seven keys part 2". Plattan är fullsmockad med låtar som idag räknas som klassiska. Inte bara för bandet själv utan även inom den genre som bandet mer eller mindre på egen hand skapade och än idag intimt förknippas med: Power Metal. 
Låtar som "Eagle fly free", "March of time", "I want out" och den episka avslutningen med titellåten, den nästan 14 minuter långa "Keeper of the seven keys". 

Ett anspråkslöst svart omslag som på intet sätt avslöjar den överraskning ...

På den tiden var det LP-skivor som gällde, vilket det i och för sig fortfarande är för min del eftersom förändringar och nymodigheter som CD och sånt alltid är av ondo. B-sidan av LP:n bestod av de tre sistnämnda låtarna och jag tycker fortfarande att som enskild skivsida betraktat står den sig mycket bra än idag. 
Extremt bra, till och med och jag får kämpa för att komma på fler skivor med lika starka låtar på en och samma sida. Ett gott betyg.

Förutom nyss nämnda låtar innehöll "Keeper of the seven keys part 2" en låt som skivbolaget, tyska Noise i det här fallet, uppenbarligen trodde lite extra på, nämligen "Dr. Stein". Inte någon av mina personliga favoriter på plattan, men det är förstås fortfarande en stark låt. Precis som i stort sett alla låtarna på plattan.

...som väntar när man öppnar. Ut hoppar en pumpa! En pop-up pumpkin. Genialiskt!

Även om jag som sagt tycker att valet av låt var lite märkligt, så förändras inte det faktum att det ju var just "Dr. Stein" som valdes som första singelsläpp från den då kommande fullängdaren. 
1988 var ett bra år när det gäller specialutgåvor, begränsade upplagor och andra skivbolagstrick för att sälja fler skivor. 
Noise var givetvis inget undantag när man släppte "Dr. Stein". På rak arm känner jag till att den släpptes bland annat som 7" singel med posteromslag, 12" singel i vit vinyl och som bildskiva.

Det mest intressanta släppet ur samlarsynpunkt tycker jag dock är utgåvan i ett svart utvikbart omslag med en enkel Helloween-logo i en gul ruta på framsidan. Väldigt anspråkslöst och inget som sticker ut ur mängden. 
Sticker ut gör dock den väldiga pumpan när man viker upp omslaget. Ända sedan jag såg den här utgåvan för första gången, i skivaffären Record Heaven i Malmö förstås, så har jag varit svag för den. 

I WANT OUT!*

Förutom att det hoppar upp en pumpa ur omslaget så är den här upplagan dessutom pressad i klar vinyl. Envisa uppgifter, de första såg jag i skivkataloger (bland annat Record Heavens skivkatalog) redan när skivan släpptes, gör gällande att den endast gavs ut i 750 exemplar. Jag säger inte att det är fel, men det känns som om det är en lite för snål siffra. Speciellt med tanke på att den än idag, 27 år senare, är långt ifrån omöjlig att hitta på diverse auktionssidor. Försök i första hand på tyska eBay om du är på jakt efter den.

Min teori är att uppgiften på 750 exemplar kommer från just någon skivkatalog, där den eller de som skrivit den aktuella katalogen, dragit till med ett lågt antal för att sälja fler skivor. Efter hand som åren har gått har siffran stannat kvar och speciellt hos folk som redan äger ett exemplar, eller kanske hos de som nyss hittat ett, så låter det ju bättre att säga att skivan finns i 750 exemplar, än i kanske 2500, som jag tror är lite närmare sanningen. 

Men som sagt, det är bara spekulationer från min sida. Det kan mycket väl vara så att uppgifterna på 750 exemplar stämmer.
Oavsett vilket så är det en riktigt snygg utgåva som är väl värd att ha i samlingen.

* Som kuriosa kan nämnas att en del av de "pop-up"-omslag som blev över efter den här upplagan, faktiskt kom till användning till den amerikanska promo-utgåvan av "I want out" ett par månader senare. Då med ett klistermärke på framsidan som förklarade innehållet och en vanlig svart promovinyl av - you guessed it - "I want out"!


Dessa två bilder är skamlöst stulna rakt av från Discogs och Tshirtslayer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar