onsdag 9 juni 2021

KISS - Royal highnesses II, bootleg box


 Så var det dags igen. En ny, fet och välgjord box med Kiss har sett dagens ljus. Den här gången är det "Royal highnesses"-boxen, som kom för nåt år sen, som får en uppföljare. Logiskt nog har den döpts till "Royal Highnesses II". Jag struntade i att köpa den förra boxen eftersom jag tyckte att skivorna såg så tråkiga ut, utformade som gamla view master-skivor. Den här gången kunde jag dock inte låta bli.



Vi bjuds på två konserter i tämligen kass kvalitet, men som vanligt är så är det ju inte i första hand ljudet på inspelningarna - märkligt nog eftersom man i grunden gillar just musiken - utan utgåvan som sådan, lyxigheten, som man betalar för. För ordningens skull så kan jag väl berätta att två av skivorna (Ace och Paul) innehåller en publikinspelning från San Antonio Hemisfair Arena, 1979-10-19, medan den andra konserten (Peter och Gene) är från San Diego Sports Arena en dryg månad senare, 1979-11-29. Ljudet på båda är som sagt bedrövligt, men San Antonio är väl möjligen något bättre. Därmed inte sagt att det är bra!

Nåväl, bland innehållet i övrigt hittar vi en stor poster, en slags promo flat med bandets sju senaste skivsläpp (inklusive soloplattorna), en påse med fem vykort (en på varje medlem + en gruppbild) samt ytterligare en liten påse med tre plektrum.

Nästa roliga sak som medföljer är ett kuvert i hårdpapp. Detta innehåller de fyra medlemmarna som pappfigurer, eller "cut out paper dolls" som de kallas för här. Mer roliga är snygga faktiskt.

Till sist har vi så den obligatoriska 76-sidiga boken. Den brukar vanligen vara boxens höjdpunkt, och det är den väl även denna gång egentligen, men jag tycker nog att den känns mindre genomarbetad än vanligt. Kanske brändes allt krut på boken i föregående box? Med det sagt så finns här ju fortfarande en hel del roligt att läsa och se, bilden på Gene i vulkanlandskapet har jag till exempel inte sett innan, men på det hela taget så känns boken mest framstressad som något som "måste vara med" och utan den kärlek och möda som vanligtvis brukar genomsyrar den.

Mitt slutbetyg blir att detta nog är den svagaste boxen hittills. Dåligt ljud på inspelningarna och en halvintressant bok motsvarar inte priset den här gången. Rolig att ha, precis som alla dessa boxar, men absolut inget jag kommer att återvända till de närmaste åren.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar