tisdag 17 januari 2017

Slayer, You against you, shaped picture disc.

Nej, Slayer har aldrig tillhört mina favoriter. Snarare tvärtom faktiskt.
Jag hörde dem för första gången på samlingen "Metal massacre III" med låten "Aggressive perfector" som jag har för mig att köpte 1984, även om skivan hade släppts året innan.
Just den låten gillade jag faktiskt, men efter det har det gått utför.
Jag gillar inte ens "Reign in blood" som många tycker är en ett mästerverk.
Oljud, säger jag!

På sin höjd kan tycka att introt till låten "Raining blood" är riktigt bra, men det är allt.

Däremot har jag alltid varit svag för specialutgåvor, udda släpp och liknande. Därför köpte jag på 80-talet "Criminally insane"-singeln på röd vinyl, korsomslag och kedja.

Ack, på det glada 80-talet fanns denna skönhet i samlingen. Tyvärr ej längre så.
Bild lånad/stulen från internet.

Tyvärr sålde jag den i mitten av 90-talet ihop med större delen av min skivsamling, men som tur var så behöver jag inte tänka på det just nu eftersom det här inlägget ska handla om en annan skiva.


Den här skönheten, logo-shaped och allt, släpptes förra året...

Nämligen den coola formskurna bildskivan, eller "shaped picture disc" som vi coola skivnördar säger, "You against you".

...och låg i det här matchande plastfodralet, vilket orsakade en del förseningar...
(visst påminner formen av huvudet på ett kramdjur?)

Den släpptes av bandets nuvarande bolag, Nuclear Blast, efter en hel del förseningar orsakade av problem med förpackningen, i slutet av 2016.

...men visst ser det coolt ut när skivan ligger på plats. Men inte nog med det, ty sedan...

Den var dock väntan, för även om det trots allt bara rör sig om en vanlig shape, så är själva inramningen och slutprodukten riktigt påkostad och snygg!

...tillkommer ett omslag, även det utskuret för att matcha skivans form och med skyddande plast...

Gjord i 500 exemplar och såldes ursprungligen till ett pris av ca 140 kr. (€ 14.99)
Skivan är slutsåld hos Nuclear Blast sedan länge, men den går i skrivande stund att hitta på Tradera för fullt acceptabla 175 kr,, medan den på eBay och discogs bjuds ut för över 200-lappen.

 ...vilket gör att den slutliga produkten ser ut så här. Mycket snygg!

Slå till på Tradera är alltså mitt råd. Jag är ganska säker på att skivan stiger i värde, men även om den inte skulle göra det så är den så snygg att du omöjligt kan ångra att du köpt den!

1 kommentar: