måndag 24 december 2012

Year Of The Goat - årets stilistiska fullträff!

Så här när året lider mot sitt slut så passar det förstås bra med att skriva ner en massa listor med årets olika händelser. Innan vi drar igång med listorna över årets skiva, årets konsert, årets festival och så vidare, så tänkte jag börja lite försiktigt med att utnämna årets förpackning, design, utförande - kalla det vad ni vill.

Sent omsider dök den så äntligen upp - den efterlängtade debutskivan med Year Of The Goat. Skivan heter "Angels´ Necropolis" och den släpptes i början av december. Om man varit snabb och beställt den innan den fjärde noivember så hade man fått den signerad av hela bandet, men tyvärr missade jag det vilket grämer mig något alldeles oerhört.

Dock ska man inte förringa de osignerade exemplaren av lyxutgåvan, eller "Lavish LP edition" som skivbolaget Van Records skrev om den numera utgångna utgåvan. Fan vad snabbt den sålde slut förresten. Undrar vad upplagan var...

Nåväl, eftersom jag fick tag i ett ex så bryr jag mig inte mer om det.
Innehållet är riktigt fint presenterat då det kommer i något som närmast kan liknas vid en mapp i svart hårdpapp med riktigt snyggt guldtryck på fram- och baksida. Inuti mappen hittar vi en massa godbitar.
Givetvis har vi själva grundbulten till alltihop - anledningen till att vi ens köpt detta - och jag pratar förstås om vinylen. Genomskinlig brun vinyl med svarta så kallade "speckles" eller "flammor". Mycket vackert! En CD-skiva med alla låtar följer också med i ett helt svart pappfodral.
Vi hittar ett klistermärke i ungefär samma storlek som en CD-framsida, en stor dubbelsidig poster samt ett utvikbart tryck i hård svart papp. Stiligt!
Det finns även ett häfte med låttexter och bilder som är identiskt med det som följer med i CD-utgåvan, dock är det värt att nämna att detta är i LP-storlek...
Öppnar vi själva mappen som allting kommer i så sitter det till höger en bild på en getskalle med några brinnande ljus i bakgrunden samt bandloggan överst. Till vänster i mappen sitter ett texthäfte fastlimmat. Samma texter och bilder som i det nyss nämnda häftet, men i ett annat utförande. Annan bakgrund, annan färg, annat tryck, annan storlek.
För att toppa av alltihop får vi hela härligheten serverad i en tygpåse med Year Of The Goat-tryck! Inte illa. Inte alls illa!

Det enda negativa jag kan komma på är att de båda häftena kunde ha varit olika. Alltså med olika innehåll. Som det är nu så får man samma häfte två gånger, låt gå för att det är olika utseende på dem, men ändå. Likaså tycker jag att det stora "lösa" häftet kunde ha innehållit lite fler bilder och/eller text jämfört med det vanliga CD-häftet. Plats finns ju...


Men detta är ändock petitesser i sammanhanget. Lyxutgåvan av Year Of The Goats debutalbum "Angels´ Necropolis" är en sjukt snygg och påkostad historia som, även om jag fick hosta upp med ungefär 300 kronor när jag köpte den från skivbolaget, är värd varenda krona!

 

2 kommentarer:

  1. För att inte tala om hur bra den är. Grattis till ett snyggt köp.

    SvaraRadera
  2. Tackar. Ja, skivan är grym, men ändå inte riktigt i samma klass som jag hade hoppats. En sjua eller åtta nånting i betyg.

    SvaraRadera