fredag 6 januari 2012

Spiders i Växjö 5 jan. 2012

Efter lite velande och överläggningar med mig själv så satte jag mig sent omsider i bilen för de ca 16 milen till Växjö. Det fanns flera faktorer som gjorde att jag tvekade:
1. Jag har bara sommardäck på bilen.
2. Biljett kunde inte köpas på förhand, och risken för "utsålt" fanns, speciellt på ett litet ställe som detta.
3. Jag hade jobbat på dagen och var ganska trött. Sängen såg lockande ut.

Men Spiders var ännu mer lockande än sängen, så några minuter innan nio på kvällen så körde jag iväg. Framme två timmar senare ungefär, och efter lite köande i kylan och en hundring i entréavgift så var jag inne och hann se det mesta av Vidunders spelning också, och dom var helt ok. Dom sålde sin singel för 50 kr på konserten, och det var lite typiskt eftersom jag redan köpt den för 70 kr + frakt från skivbolaget...

Jaja, livet är ju fullt av motgångar, så det var bara att slå ur hågen och invänta Spiders som sakteliga började bära upp sina saker på den extremt lilla scenen. Jag tyckte att scenen i "Festsaal Kreuzberg" i Berlin, där jag såg Ghost i november, hade en liten scen. Denna var dock mycket mindre, och dessutom bara inhyst i ett hörn i en avlång och en för konserter illa anpassad lokal.

Innan konserten så gick sångerskan omkring ute bland publiken, och jag förvånades över hur kort hon var. Rösten är dock stor och när gruppen inleder med "Gracious man", vilket är min favoritlåt med bandet, så tackade jag mig själv för att jag körde hit, och inte valde att gå och lägga mig.

Tyvärr hade jag varken kamera eller anteckningsblock med mig så jag har varken bilder eller låtlista att erbjuda. Dom avslutade dock med Alice Cooper-klassikern "Under my wheels", som ju även är B-sida på deras senaste singel "Fraction". Efter det var det tack och hej, och även om sångerskan tittade fram efter sista låten och publiken började jubla och tro på fler låtar så blev det tyvärr ingen fortsättning. Jag stod en bit bak men kunde ändå läsa hennes läppar när hon sa att "vi har inte mer nu".

Konserten får ett riktigt högt betyg. Spiders är en samspelt grupp och samtliga medlemmar öser på rejält. Jag såg gruppen när dom var förband åt Graveyard på Mejeriet i Lund för någon månad sen och blev däckad redan då, men detta var strået vassare!

Spelningen i Växjö skulle följas av spelningar i Örebro (den sjätte) och Mariehamn (den sjunde), men har fått ställas in på grund av sjukdom. Tråkigt för de som hade sett fram emot att se bandet, men sånt finns ju inget att göra något åt.

Spiders är ett riktigt, RIKTIGT spännande band och jag hoppas verkligen att dom släpper en fullängdare snart. Singlar och tiotummare i all ära - det är en hel CD (och LP) vi vill ha nu! Ser fram emot Muskelrock redan, och kommer troligen att sälja min Black Sabbath-biljett för att åka till Blädinge istället. Vem hade kunnat tro det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar