måndag 13 november 2017

Kiss - The Originals bootleg box.

Kärlek vid första ögonkastet har jag alltid avfärdat som rent humbug. Något som sluga filmmakare har uppfunnit på för att sälja in filmer till lättlurade tonårstjejer eller nyskilda småbarnsmammor på uppstuds. Budskapet är tydligt: "Ge inte upp, rätt vad det är så dyker den där specielle upp och då vet du direkt att det är en keeper".

Den här gången måste jag dock medge att så fort jag såg den nya bootlegboxen "The Originals" med Kiss, så visste jag att den där speciella utgåvan hade dykt upp och att jag aldrig kommer att skiljas från den. Den är smått magisk!

Boxen med allt sitt gudomliga innehåll.

Bara en sån sak som att den heter "The Originals" får det ju att vattnas i munnen på en Kiss-samlare.
Vad vi har att göra med här är dock ingen fulkopia eller återutgåva av den ursprungliga trippel-LP:n. Inte alls. Boxen rör sig dock hela tiden i utkanten av originalutgåvan. 


Ett exempel på detta är underrubriken. Då originalutgåvan innehöll bandets tre första plattor så var underrubriken "The albums that touched off a rock & roll explosion". Här är den ändrad till "The tours that touched of a rock and roll explosion". 
Ja, "of" har skaparna här felaktigt skrivit med bara ett "f" och de har skrivit "and" istället för att använda &-tecknet, men nu ska vi inte haka upp oss på sådana detaljer.
Även om jag måste erkänna att det stör lite...


Vad vi får är en alldeles underbar box. 
Tre bildskivor som är inspelade under turnéerna för respektive skiva som fanns med i originalutgåvan. Eller kanske inte riktigt. Den första skivan i den här boxen är inspelad på klubben Coventry 1973, alltså innan första skivan släpptes. Men låtarna var ju med på första skivan allihop, så vi låter det passera, tycker jag. 

Vi får en folder med tre posters i olika storlekar, vilka samtliga är reproduktioner från posters och flyers från de aktuella spelningarna. Underbart!

Reproduktioner, möjligen i naturlig originalstorlek, av de tre konsertaffischerna/flyers från de konserter som ingår i boxen. 
Ligger i en fin folder av hårdpapp.

Vi får ett kuvert innehållandes sex ark, som i sin tur innehåller sex små bilder på medlemmarna. Även det en blink till originalutgåvan, där vi förvisso bara fick ett ark, men ändå.

Ett Kiss Army-kuvert med sex ark med sex bilder på varje. 

Till sist har vi boken. Eller ska jag skriva BOKEN? En koloss i LP-format på 76 sidor som innehåller massor av sällsynta bilder från den aktuella perioden (1973-75). Jag ska inte säga att alla är opublicerade för det vet jag inte. Jag kan dock säga att jag har följt Kiss sedan 1981 och köpt massvis med böcker och sett bilder på nätet, men de flesta av bilderna i den här boken har jag inte sett tidigare. Ett monster!


BOKEN!

Och alltihop ligger alltså paketerat i en kraftig box i två delar. 

Den håller sig som sagt i utkanten av ursprungsutgåvan, vilket blir som tydligast när det gäller bilderna som används. 
Själva omslagsbilden är förmodligen tagen bara någon sekund före eller efter bilden som sedermera användes.


Detsamma gäller bilderna på skivorna, där den första (Coventry, Queens, New York, 1973-12-22) är ytterligare en outtake från fotosessionen till första skivan. Den andra (Winterland Ballrom, San Francisco, 1975-01-31) är en outtake från fotosessionen till "Hotter than hell". Kan ni gissa vad den tredje skivan (Civic Center, Providence, 1975-08-03) har för bild? Just det, en outtake från fotosessionen till "Dressed to kill"!

Framsidorna av de tre bildskivorna. Outtakes från samma fototillfällen som originalbilderna.

Även baksidorna följer samma mönster, alltså att de i stort sett ser ut som originalutgåvorna, fast med andra bilder. Jag gillar att man varit konsekvent och på samma sätt som "Dressed to kill" har negativet till omslagsbilden på baksidan, så har skivan här negativet till den alternativa bilden på framsidan. Fyndigt. Det hade varit lätt att falla för frestelsen att lägga in en annan bild.

Baksidorna.

Bildskivorna ligger i plastfickor och pappomslag med hål utskuret på framsidan så att själva skivan syns. Ett så kallat "die cut cover" för er som är intresserade av skivsamlar-terminologi. Alla tre omslagen är likadana.

Boxens stora behållning för min del, förutom det faktum att den bara är allmänt cool - är boken. Jag kan inte säga tillräckligt med positiva saker om den. Vilka bilder! Vilken papperskvalitet! Vilket uselt typsnitt! Hoppsan, det finns visst något negativt också. Ja, typsnittet är riktigt uselt. Nu är det förvisso knappt någon text, men då de skriver ut var bilden är tagen (vilket är de enda texterna i boken) så vill jag kunna läsa det. Det kan jag inte utan att verkligen sitta och i stort sett bokstavera orden bokstav för bokstav och sen gissa mig till något som låter rätt.

Från boken.

Nu när jag ändå är inne på något som kan uppfattas som en antydan till något negativt, så hade jag gärna sett att boken varit i färg. Precis som i mitt förra inlägg (om boken "Kiss Klassified") så lär det ju vara en kostnadsfråga, men några av det fåtal bilder jag tror mig ha sett tidigare har jag i alla fall för mig att jag tidigare sett i färg. 

Det är egentligen inte något som drar ner intrycket av boken. Nästan tvärtom faktiskt! Glöm att jag överhuvudtaget nämnde detta som något negativt! De svartvita bilderna ger en uppfattning om att det faktiskt var länge sen bilderna togs. En vintagekänsla. 

Ett annat uppslag ur boken och det där j*vla typsnittet stör mig. Det går ju inte att läsa!

Avslutningsvis kan nämnas att boxen endast är släppt i 100 exemplar. Detta står inte angivet någonstans, utan ni får helt enkelt lita på mitt ord.

På tal om 100, så var detta just inlägg nummer 100 på den här oansenliga bloggen. Det har bara tagit lite drygt sex år, vilket ger ett snitt på 16,66 inlägg per år. Ingen raketfart direkt, men mer metal än så kan det inte bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar